عبد الرضا سالار بهزادى

343

بلوچستان در سالهاى 1307 تا 1317 قمرى ( فارسى )

141 پاكتى است حاوى يك نامه و يك يادداشت كوتاه با مهر « عليقلى » كه همان عليقلى خان پيشكار اميرنظام است و قبل از وى به كرمان آمده بود . عنوان پشت پاكت چنين است : « اربعهء بم سركار امير الامراء العظام آقاى حاجى اسعد الدوله دام مجده ملاحظه فرمايند - 2468 4 ربيع الثانيه 1317 » . متن نامه : « هو فدايت شوم نگارشات مورخهء نوزدهم شهر ربيع الاول سركار دويم شهر ربيع الثانيه و اصل و از صحت و اعتدال وجود شريف و مراجعت از مسافرت مكهء معظمه زادهء اللّه شرفا و تعظيما خوشوقت شدم . اگرچه سابقا هم كه اخبار ورود سركار را به بم شنيدم تبريك‌نامه نوشته ارسال داشته‌ام ، باز هم ورود سركار را تبريك مىگويم ، و ان شاء اللّه اوقات شريف را با سلامتى مزاج مصروف داشته و سالها در ظلّ مراحم كاملهء بندگان حضرت مستطاب اجل اشرف اعظم افخم آقاى اميرنظام روحى فداه به خوشوقتى بسر بريد . موكب مبارك هم 485 از قرار اخبار تلگرافى از براى 22 و 23 ربيع الثانيه تشريف فرماى شهر مىشوند 486 و اگر قصد آمدن شهر را به جهت شرفيابى حضور مبارك داريد از براى 15 و 18 به شهر آمده تا چند روز قبل از ورود موكب مبارك در شهر بوده كه ترتيبات استقبال و شرفيابى حضور مبارك داده شود . در مسئلهء فرستادن سرباز مأمورين بلوچستان هم البته تا وصول اين مشروحه سرباز نرماشير حركت كرده و به بلوچستان رفته است . هرگاه به جهت دريافت سيورسات هم معطل شده‌اند مزيدا للتأكيد نوشتم سيورسات راه آنها را قبض گرفته بپردازند كه به هيچ وجه معطل نشوند . در باب مرخصى مقرب الخاقان محمد خان سرتيپ هم سابقا شرحى از مريض بودن مشار اليه نوشته بودند ، جواب نوشتم كه در صورت مريض بودن سرتيپ يك نفر صاحب منصب كافى كاردانى كه بتواند از عهدهء انتظام سربازهاى مأمورين بلوچستان برآيد كه در آنجا بىنظمى نكنند و هرروز عمدة الامراء سطوت الممالك از بىنظمى و بىصاحب منصبى سرباز آنجا شكايت ننويسد [ بفرستند ] . خود مشار اليه چندى مرخصى است و در بم توقف كرده تا حالتش بهتر شده هوا هم سرد مىشود ؛ در موقعى كه ان شاء اللّه صدمه وارد نيايد روانهء بلوچستان شود . هرگونه مطلب و مهمى ديگر هم داريد با مژدهء سلامتى حالت خودتان بنگاريد . فى 4 ربيع الثانيه سنه 1317 » . نقش مهر پشت نامه : « عليقلى » متن يادداشت كوتاه ضميمه به شرح زير است : « شال و شيرينى هم كه به جهت تبريك ورود من فرستاده بوديد رسيد ، موجب مزيد امتنان گرديد . فى 4 ربيع الثانيه سنهء 1317 » . نقش مهر : « عليقلى » .